Sunday, August 14, 2011

Jimat bulan Ramadhan (=


Ok selalunya bulan puasa nie sinonim sangat dengan pembaziran kan (= so hari nie aku nak sharing is caring sikit lagi tips camne nak jimat di bulan Ramdhan nie

1. Masak sendiri di rumah.

Ini tips yang dijamin berkesan jika korang buat terutamanya di kalangan yang ada keluarga. Korang boleh masak lauk berbuka dan sekali sahur juga. Hanya perlu panaskan saja bila tiba waktu sahur.Jika korang bujang ekspeceli studen2 kn dan tinggal di rumah sewa bersama
kawan-kawan, korang berpakat la kumpul duit untuk membeli bahan mentah dan masak sendiri. Masing-masing boleh gilir memasak. Sudah tentu boleh jimat.
p/s :Sila buang sifat malasa yea (=

Tengok makcik2 pun gotong royong (=

2. Jangan kerap menziarahi Bazar Ramadhan.

Kadangkala korang bukan nak sangat membeli di Bazar Ramadhan tapi bila korang dah mulakan langkah ke sana,kompom korang terjerat untuk membeli makanan yang tak dijangka. Manakan tak kan perut lapar, tekak kering ditambah penat berjalan, nafsu makan korang mungkin tak dapat dikawal.. Pastu apalagi berlakulah proses pembelian makanan yang tidak disangka. Oleh itu, rancanglah dahulu bajet dan jenis makanan yang korang ingin beli sebelum sampai ke sana.
Ini boleh elakkan korang daripada membeli selain dari apa yang korang tetapkan.
p/s: Lg nak selamat bawak 5 inggit jer pegi bazar...hehehehe nak tak nak banyak tu je leh belanja kan (=

3. Air minum -- Buat sendiri.

Aku selalu tengok orang berpusu-pusu membeli air kat Bazaar Ramadhan. Air tebulah, air cincau lah, air keladilah. Macam-macam jenis dan warna air ko!.Kan ke korang boleh banyak berjimat apabila membeli kordial atau jus yang boleh dibancuh sendiri dan pastinya stok begini cukup untuk berminggu-minggu hanya untuk minum sahaja.
p/s:Ini untuk kes bila korang rasa nak minum air manis lah.Kalau tak, air masak pun dah memadai dan lebih bagus untuk kesihatan.

Pada aku buat sndiri lagi puas hati (=

4. Berbuka puasa di masjid, surau.

Ini tips paling berkesan dan aku letak di ranking no 1 untuk jimat duit. Korang tak perlu keluarkan langsung duit untuk juadah berbuka. Pergi saja ke masjid dan berbuka disana. Lauknya pun boleh tahan sedap. Dan korang dapat sekali pakej dengan solat fardhu berjemaah dan terawih!Ada juga masjid atau surau yang menyediakan bubur lambuk percuma. Korang boleh buat berbuka atau bersahur. Dua kali jimat bukan.
p/s: Jimatnyaaaaaaaaaa (=
Sebenarnya berbuka reramai lagi best (=

5. Elak kerap berbuka puasa di restoran/hotel.

Owh...yang nie memang tak leh blah )=Sekali sekala oklah. Tapi kalau dah selalu, mahu kering
kan. Sekarang pun paling biasa caj untuk bufet ialah RM30-40. Itu baru seorang.Kalau nak belanja awek??Fikir2 sendiri la kan.Yang berkeluarga lak kalau dah campur isteri dan anak, lagi parah duit korang.Tepuk dada, lihatlah status kewangan korang. Kalau korang
mampu tidak mengapa, kalau tak mampu hehehehhehe lu pk la sendiri kan...
p/s: Hebat sangat ke berbuka kat hotel eh??

Owh..macam nie ekhh..banyak makanan dia...

6. Utamakan ibadah dan bukannya membeli tak belah-belah!!

Ramadhan adalah masa untuk kita lebihkan masa untuk beribadah. Untuk itu, kita harus ada persediaan awal untuk membeli pakaian, makanan dan keperluan lain untuk hari raya.
Kan ke bagus kalau beli sebelum tiba bulan Ramadhan lagi. Janganlah biasakan dengan tabiat membeli-belah di sebelah malam di bulan puasa dimana ia adalah waktu untuk kita berterawih dan bertadarus Al-Quran (=
p/s: Ingat ek ibadat lebih penting dari shopping!!

No comments:

Post a Comment