Saturday, October 8, 2011

Kisah Jobs dalam buku

SAN FRANCISCO: Steve Jobs, terlalu lemah dan kesakitan untuk memanjat tangga beberapa minggu sebelum kematiannya Rabu lalu akibat kanser pankreas, mahu anaknya memahami mengapa beliau sentiasa tiada bersama mereka, menurut penulis buku biografi tokoh telekomunikasi itu.

Saya mahu anak saya mengenali saya, kata Jobs yang dipetik calon Hadiah Pulitzer Walter Isaacson, apabila ditanya mengapa pengasas bersama Apple Inc mahu mendedahkan kehidupannya selepas sekian lama menyembunyikan kehidupan peribadinya.
Saya tidak sentiasa berada bersama mereka dan saya mahu mereka tahu mengapa dan memahami apa yang saya lakukan, Jobs memberitahu Isaacson dalam temu ramah terakhir mereka di kediaman Jobs di Palo Alto, California.
Sepanjang usianya memimpin Apple, Jobs yang sering memakai baju panas lengan panjang berleher bulat berwarna gelap kekal sebagai tokoh yang berjaya menyembunyikan kehidupan peribadi, keluarga dan penyakitnya serta kematiannya pada usia 56, daripada tumpuan dunia.

Beliau sangat menyembunyikan kehidupan peribadi tetapi beliau berada di
mana-mana, produknya dicipta, kata bekas pekerja Apple, Glenn Harada, 22.

Menurut wartawan kanan akhbar Gulfnews di Dubai, Bassma Al Jandaly yang juga sepupu rapat tokoh telekomunikasi itu, Jobs adalah anak lelaki bapa saudaranya, Abdul Fattah Jandali yang meninggalkan Homs, Syria untuk meneruskan pengajian di Amerika pada awal 1950 an.
Walaupun kami tidak pernah bertemu, tetapi bulan lalu bapa saudara, Abdul Fattah menghubungi saya. Kami berbual mengenai asal usul keluarga. Kami juga berbual mengenai kesihatan Steve dan masa depan Apple. Ketika itu, barulah saya sedar yang beliau tidak akan hidup lebih lama, katanya.

Beliau berkata, Abdul Fattah terus tinggal di Amerika selepas menamatkan pengajian dalam bidang sains politik kerana mempunyai anak hasil hubungan sulit dengan wanita Amerika, Joanne Simpson. Beliau kemudian mengahwini wanita itu dan mendapat anak perempuan Mona Jandali Simpson, yang kini penulis terkenal Amerika. - Reuters

p/s: Tetiba STEVE JOBS  nie jadi famous di kalangan blogger2 kan... Sebelum nie sape kisah?? Haish.........

No comments:

Post a Comment