Saturday, October 27, 2012

Doa Memulakan Perjalanan

Selagi aku tak update blog nie mengatakan aku selamat kembali korang doa2kanlah keselamatan kami pergi dan kembali yea.. tQ

So meh aku share sikit2 doa yang boleh di amalkan bila nak memulakan perjalanan..

Doa memulakan perjalanan
 Doa menaiki kenderaan


Selain ayat2 kat atas ada lagi amalan lain.. Ayat-ayat amalan itu ialah;

1. Mulakan membaca Ayat Qursi - 1x
2. Hasbunallahu wa ni'mal wakiil wala hawla wala quwwata illa billahialiyyil 'adzim - 3x
3. Bismillahilladzi laa yadhuru ma'asmihi syai un fil ardhi walafissama' , wahuwas sami ul 'aliimm. - 3x
4. "Ya Allah aku berlindung denganMu dari segala musibah dan selamatkanlah perjalananku (sekeluarga)  
   dari segala musibah yang tidak diingini, sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik Pelindung"
5. Allahu Akbar - 3x
6. Selawat ke atas Nabi.
7. Doa naik kenderaan (Subhanallazi....hingga Kalibun)

Kesemuanya dibaca didalam hati/bibir mulut sahaja.(Kredit Info)

Dan satu lagi (Kredit Info)
1. Sebelum memulakan perjalanan.

Sebelum keluar dari rumah, baca "Bismillahirohmanirohim" di ikuti dengan"Al-Fatihah" (1x) dan melangkah kaki kanan dahulu dan baca doa ini:


"Bismillahi tawakkal'allahi lakhaulawala khuwattailla billahi"

Maksudnya:

"Dengan nama Allah aku menyerahkan diri ku kepada Allah, tiada ada daya upaya melainkan dengan pertolongan Allah."

2. Apabila Menaiki Kenderaan Darat.

Baca doa naik kenderaan supaya selamat sampai ke destinasi. Baca 1x.


"Subhanallazi shahorolana hazaa wamakunna lahu muqrininna wainnaila robbanaa lamunkholibun"

Maksudnya:

"Maha Suci Allah yang memudahkan ini bagi kami dan tiadalah kami berkuasa mempergunakannya tidak kerana kurnia-Mu. Sesungguhnya kami akan kembali kepada kepada Tuhan kami."

3. Semasa Dalam Perjalanan Di dalam Kenderaan.

Baca Ayatul Kursi sebanyak 1/3/7. Allah SWT akan melindungi hambaNya dari segala sesuatu dari perkara-perkara yang tidak diingini



Maksudnya:

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia , Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafa'at (pertolongan) disisiNya melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedangkan mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah menghendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)."

4. Apabila Singgah Untuk Makan Diwarung atau Gerai Tepi Jalan.

Untuk elak santau, makanan beracun "food poisoning". Bacalah doa ini sebanyak (7) tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.


"Bismillahillazi La Yadhurru Ma'asmihi Syai un Fil Ardi Wala Fisamaie, wa huwas Sami'ul ‘Alim".

Maksudnya:
"Dengan nama Allah, yang tidak memberi mudarat sesuatu dibumi juga dilangit dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

5. Untuk Elak Disihir (Doa Benteng Sihir).

Semasa berada jauh ditempat orang, selalu kena beringat. Ada yang baik kepada kita, tetapi ada yang mengambil kesempatan keatas kita dengan sihir. Jika mengembara dan merantau di luar negara terutama di negara diseberang. Memang cukup banyak sihir. Berbagai jenis sihir yang tak pernah kita bayangkan sebelum ini. Elok baca doa ini dan dijadikan zikir:


"Innarobbi a'lakulli shaiin hafid"
Maksudnya:
"Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pemelihara segala sesuatu." (Dari sebahagian ayat dibaris hujung Dari Surah Hud, Ayat 57).

Dan doa ini juga baik dibaca selalu:


"Wa hifthom min kulli shaitho nimmarid"Maksudnya:

"Dan telah memeliharanya (sebenar-benarnya) dari setiap syaitan yang sangat durhaka."

InsyaAllah, amalkan doa-doa yang mudah ini semuga perjalanan jauh bagi orang-orang yang suka pergi merantau dan mengembara ke luar atau dalam negeri sentiasa selamat dan dipelihara Allah SWT.

Harap2 info nie boleh bantu kita semua..

1 comment:

  1. sgt bermanfaat, trimakasih. Smoga Allah SWT memblas kbaikan tuan

    ReplyDelete