Sunday, December 29, 2013

Pencen di umur 60 - saya tak setuju

Assalamualaikum...
Time nak komplain kuar le entry...time nak komplain kuar entry.. entry yang di janji tak kuar kuar kan..nasib la labu...

Pencen di umur 60. saya tak setuju.

kenapa?

pada aku la..dah tak relevan bagi orang umur 60 tahun nak keje buat keje ni seme unless orang tu berpangkat berjawatan.

bercakap berdasarkan pengalaman.. bukan kat tempat keje aku je.. ada.... tapi segelintir..tapi pengalaman aku ke tempat keje orang lain atau jabatan lain sama..
contoh yea kalau orang tu ptpo la senang citenya.. rakyat malaysia ni terkenal ngan sikap malas bersukan. termasuk aku for sure. so bila umur dah 50an tahap ketepuan lemak adalah kronik...maka dengan itu tahap kemalasan haruslah kronik jugak..konon nak ikut negara china dan korea.. hello.. rakyat diaorang sihat...pi kejr naik beskal. jalan kaki. rakyat malaysia?p keje nek keta. bekfes nasi lemak. lunch nasi lauk kari ayam. malam nasi lauk lemak cili api.u see...the diff between us and them?

selain tu.. orang tua ni.. tambah2 kita ni orang melayu kan..kadang2 ada la pembaharuan yang kita cadangkan utk kebaikan bersama tapi tak semua yang akan boleh terima dengan terbuka.. alasan yang pasti, org tua lebih berpengalaman. jangan dibantah.haiiiipppp...kuang ajo anak sape ni xreti hormat oeang tua...mak pak aku lak salah..xmemasal...

lagi, bayangkan kalau kita diumur 55 penempatan di stor, stor dengan rak betingkek tingkek yea.. nak kena angkat barang seme, tak kesian ke? memang la senang cakap atas dasar tanggungjawab dia kena buat keje dia, tapi atas dasar keperikemanusiaan sanggup ke kita?

dulu, contohnya masa aku keje kilang memula aku masuk keje,buat keje smbil duduk..satu masa tukar pengurusan seme kena berdiri xleh duduk, production punya input merudum jatuh sbb line aku makcik2 yang berumur 50an sakit lutut...xlarat..mati la dua tiga kerat anak muda yang ada nak back up seme.. jenoh oiihh..

TAPI

Kalau diperingkat atasan dan tertinggi yang nak dikekalkan for me should be ok.. bukan nak double standard atau nak memperlekehkan jawatan bawah. heyy aku pun silap2 sampai pencen dok jawatan bawah ni ok. tapi they as a leader.used to be a leader. for sure diaorang diperlukan.. diaorang boleh dimantainkan untuk mengurus organisasi.. diaorang yang diperlukan untuk bimbing generasi muda...

serious wa cakap lu..kadang2 orang2 yang jawatan tak tinggi ni kalau di kasi chance ajar budak baru, 80% aku jamin bukan dia ajar tapi dia buli. silap2 suruh pegi sana pegi sini dia dok tempat goyang kaki kipas boss..

adalah lebih baik jika sekiranya mereka2 ni termasuk aku satu hari nanti dipencen lebih awal..10 tahun masa perkhidmatan yang ditambah untuk kami bermaksud, lebih kurang 9 tahun masa generasi baru akan disia siakan macam tu je.. yela selagi kiteorang yang tua ni tak pencen mana ada penempatan utk anak2 muda. am i rite??

iye..aku bersyukur.. rahmat...
alhamdulillah sebab ada peluang 10tahun tambahan untuk berkhidmat tapi hakikatnya aku lagi suka time to dok umah jaga cucu kot...weeeehuuuuu (anak pun tarak lagi berangan nak jaga cucu weii)

Sekian. komplain untuk kali ini.

No comments:

Post a Comment