Monday, February 27, 2012

Amalan pemakanan yang betul mengikut sunnah Nabi saw

Hari nie aku tak tau buat apa..
So aku pun mengoogle la pasal pemakanan..
Pasal amalan pemakanan Nabi Muhammad s.a.w
Sebab apa aku google pasal makanan nie??
Hurrrmmm sebab aku rasa lately nie aku makan main hentam ikut sedap nafsu seranah aku jer..
Sumpah teruk..

So aku cari la info pasal pemakanan nie..
Setelah di kumpul dan kumpul ini lah hasilnya kawan-kawan..
Meh kita sharing maring meh (=

Makanan yang tidak boleh dicampur dalam satu hidangan:-

1. Susu dengan ikan

2. Cuka dengan susu

3. Buah-buahan dengan susu

4. Daun salad dengan ikan

5. Bawang putih dengan bawang merah
(jika dicampur boleh menyebabkan lumpuh, bawang besar jika dimakan selama 40 hari berturut-turut boleh menyebabkan bintik hitam di muka)

6. Daging segar dengan daging kering

7. Benda masam dengan benda berasid seperti cuka

8. Cuka dengan nasi

9. Buah delima dengan serunding

10. Telur dengan ikan.

**Semua ini jika diamalkan boleh menyebabkan penyakit Lumpuh dan stroke.

**Tidur seketika (10-15min) sebelum zohor boleh mengembalikan tenaga!!

Perkara yang perlu dielakkan untuk menjaga kesihatan tubuh badan.

1. Jangan mandi air suam selepas makan kenyang.(paling bahaya daripada cara pemakanan diatas)

2. Senaman sebelum makan.

3. Jangan senaman atau berjalan selepas makan tengahari (lebih kurang ?jam)

4. Jangan makan buah selepas makan.

5. Makan buah selepas makan akan mengambil masa 8 jam untuk menghadam makanan.
6. Makan buah sebelum makan (1/2 jam sebelum makan nasi)

7. Jangan tinggal makan malam walaupun sebiji kurma

8. Makan sedikit waktu malam (awet muda, sunnah nabi)

9. Selepas makan malam kena bergerak atau berjalan sekurang-kurangnya 100 langkah.

10. Jangan tidur selepas makan akan menyebabkan sembelit.

11. Meninggalkan makan malam akan mempercepatkan tua sebelum tua.

**kalau tak makan malam, enzim akan memproses lemak dalam perut dan lemak akan menjadi bertambah lemak atau kolestrol bertambah..

Tertarik dengan kenyataan Rasulullah SAW dalam buku Khal Tamar Plus, Rasululah memberi amaran bahawa "perut adalah punca penyakit". Jadi salah satu ikhtiarnya adalah melalui amalan Khal. Namun, nampaknya saya juga tertarik dengan amalan pemakanan Rasulullah. Bagi orang Islam, Nabi SAW adalah contoh terbaik, setiap perbuatan Nabi SAW mempunyai sebab tersendiri, dilakukan atas jagaan ilmu Maha Mengetahui.

Setelah google banyak artikel/blog kesihatan, ini hasilnya untuk nota sendiri dan sebaran. Namun begitu, tiada rekod/citation sumber asal dicatatkan (jadi kesahihan tips ini masih boleh diragukan, wallahualam).

Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari.

1. Jangan Makan/Minum
Susu bersama salah satu (atau semua) berikut; Daging, Ikan, Ayam, Cuka, Buah
Ikan bersama salah satu (atau semua) berikut; Daging, Telur, Daun salad

2. Cara Makan
Makan hanya cukup sekadar untuk menghilangkan lapar. Jika mahu makan lebih: sediakan 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk cecair/air, 1/3 untuk udara/bernafas.

Tidak makan buah selepas hidangan berat (eg: nasi, gandum, roti). Hanya makan buah sebelum menjamah makanan lain. Buah segar merupakan makanan pra-cerna,boleh masuk terus dari perut ke usus. Jika dimakan bersama makanan lain (eg: buah bertemu makanan lain dalam perut), buah akan terperangkap, bercampur dalam perut, biasanya mengakibatkan fermentasi (proses menghasilkan tenaga tanpa oksigen) buah dan segala makanan dalam perut berlaku secara sendiri.

Tidur sejam setelah makan tengahari (sebelum waktu zohor)

Dilarang meninggalkan makan malam. Jika abaikan? Kekurangan nutrisi menambah risiko penuaan (dimakan usia/aging) dan peningkatan berganda kolesterol dalam badan.

Kitab-kitab perubatan Islam melarang makan bersama/mencampur makanan darat (ion positif) bersama makanan laut (ion negatif). Menurut kajian, ion+ dan ion- menghasilkan tindakan biokimia yang boleh memudaratkan usus manusia.


Makan menggunakan tangan kanan dan dijilat jari. Jari menghasilkan enzim 10 kali ganda lebih banyak berbanding air liur dalam membantu dalam proses pencernaan makanan.

Tunggu makanan dimasak sejuk sedikit sebelum dimakan. Tiada keberkatan dalam makanan yang dimakan panas-panas.

Mengambil sedikit/secubit garam sebelum makan. Garam (NaCl) terdiri dari Natrium (sodium) klorida (chloride). Klorida yang terdapat dalam garam merupakan klorida yang sama dirembeskan dalam perut (klorida dalam asid hidroklorik, yang penting untuk pencernaan makanan). Jadi, pengambilan garam sebelum makan membolehkan badan menghasilkan hidroklorik asid mencukupi bagi mencernakan makanan. Kebanyakan efek negatif garam seperti diwarwarkan dunia kini adalah berpunca dari lebihan natrium, bukan klorida.

3. Cara Minum
Tidak minum air segelas dalam satu nafas sahaja. Sebaliknya minum seteguk-seteguk selang seli bernafas sambil duduk.

Tidak minum ketika sedang menjamah makanan. Sila minum sebelum/selepas makan.

Jika lalat jatuh dalam air minuman. Selamkan 100% lalat tersebut ke dalam air. Kemudian buang lalat tersebut. Terdapat sel longitudinal (sel yis) hidup menumpang (parasit) dalam badan lalat dengan sebahagian mencelah di setiap tubula (rongga) respirasi (pernafasan) lalat. Jika lalat diselam, perubahan tekanan osmosis air akan menyebabkan sel ini pecah/meletup membebaskan antidot bagi melawan patogen dalam badan lalat.

3. Lain-lain Sunnah Amalan Pemakanan Sihat
Bersugi sebelum dan selepas makan. Malah Nabi SAW juga bersugi sebelum setiap kali menunaikan solat fardhu.

Makan makanan "whole foods" (makanan yang mengekalkan sebatian asal, bukan makanan proses). Makan makanan yang ada dalam musimnya. Tidak mencampur sejenis makanan bersama sejenis makanan lain sesuka hati. Kini hanya 25% penduduk dunia yang masih makan "whole foods".

Tidak mencari kesalahan dalam hidangan. Jika suka, Nabi SAW akan makan. Jika tidak suka, Nabi SAW akan menolak dengan baik.

Tahukah Anda
Apa Yang Kita Tahu, Apa Yang Kita Tidak Tahu?

Kita tahu...
kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan bahawa kalau nak dapatkan vitamin B, kalau nak tambah darah dalam badan, kita kena makan hati haiwan atau hati ayam.

Kita tidak tahu...
sebenarnya Nabi tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ di mana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. maka, kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam.
makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

Kita tahu...
kita diajar di dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.

Kita tidak tahu...
sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad s.a.w selain susu dan madu.
Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Malahan, Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.

Kita tahu...
kita diajar kambing mempunyai tinggi kolesterol.

Kita tidak tahu...
kambing juga adalah makanan kegemaran Nabi Muhamad s.aw. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Yang sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

Kita tahu...
kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus.

Kita tidak tahu...
sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG,
kolesterol dan paling banyak lemak tepu trans.

Kita tahu...
para kafir juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tidak berkhasiat,
contohnya coke dan maggi.

Kita tidak tahu...
Coke tu sangatlah beracun, ianya sangat tidak bagus untuk kesihatan. ini kerana ianya mengandungi paras gula tinggi, sifatnya yang berasid, pH dalam lingkungan 3.5, malahan ada racun tersembunyi.

Kita tahu...
mereka menguar-uarkan kebaikan minum soya.
sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar,

Kita tidak tahu...
sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab di dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada wanita. soya juga ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zink yang penting untuk badan kita terjejas.


Amacam??Puas hati tak??
Paling sadis aku baca bab soya tu..
Aku pengketagih soya kowt!!
Patutla tade baby lagi agaknya.. )':
aaaaaaaaaaaaa....
Takpe2..usaha lagi!!

Apa-apa pun kredit pada tuan empunya info yang aku copy sejibik2 kat SINI, SINI, dan SINI (=

9 comments:

  1. kan lebih menarik...jika di lampirkan bersama sandaran hadis yg mana di guna pakai ....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya copy paste je...mgkin salah saya main copy paste je.. enywei tq 4 de suggestion ((;

      Delete
  2. sy dlm bidang pemakanan, catatan d atas setengahnya kurang tepat spt memang betul zat besi dlm organ hati & organ dalamam tetapi kita bila bagi nasihat tidak juga kata tumpukan hati ayam misalannya, d klinik sy nasihat sumber zat besi ada 2 jenis, dr tumbuhan juga dari haiwan. so kita cdgkan makan ikan, ayam, daging, kerang, mnkala dr tumbuhan dr sayuran daun hijau green leafy vege, cuma dr tumbuhan perlu d sokong penyerapannya dgn vitamin C. maaf kalu sy menyinggung, skdr bkongsi apa yg saya tahu. wallahu alam.sy sebenarnya jumpa blog ni scr xcden, sy mcari pemakanan sunnah dgn sandaran hadithnya. kalu dpt bole salurkan kpd sy ~ izzudinsept19@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe...sharing is caring.. saya mengkopi paste je ni.. huhuhu nant saya cari lagi sumber sahih yea ((=

      Delete
  3. Thanks bebanyak kak farah zaki !!! My folio done well ! =)

    ReplyDelete
  4. minah saleh mane bodoh yg rambut mcam kena acid. x sh solat

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih utk teguran.. menegur jangan sampai menghina.. nak berdakwah ini bukan caranya.. Nabi pun menjaga aib org.. terima kasih sekali lagi...

      Delete