Wednesday, July 22, 2015

Sakit

Assalamualaikum...
Harini nak cite pasal sakit..
Bukan aku sakit..
Tapi sakit yang ezra dah kena hadap selama dia hidup ni.. );
Sedih..
Mak mana yg happy bila tgk anak sakit..
Nak nak bertimpa timpa sakit dia..
Aku nampak je happy..mcm xkisah.. Tapi dalam hati hanya Allah yg tau.. Betapa aku rasa downnya bila ezra sakit..
Penah aku rasa aku ni mak yg gagal.mak yg xguna asyik bg anak sakit je... Sedih perit pilu.. Tapi apa pilihan yg aku ada selain mohon pada Dia utk terus lindungi ezra..

1. SELESEMA
Start dari hari ke 21 ezra lahir dia dah kena selesema.. Teruk jugak selesema dia... Non stop sampi la dia umur 3 bulan.. Seminggu baik pastu jadi balik.. Kalau xsilap aku tiap 2 minggu aku bawak ezra p klinik utk check paru2 dia.. 

2. TERSEDAK SUSU
Ezra pernah tersedak susu.. Masa tu aku nasib la aku jenis xcepat panik.. Bila dia tersedak muntah kuar susu ikot mulut n the worst is when susu tu kuar kot hidung.. Ada sekali tu ezracm dah xleh nafas.. Lepas trsedak..kuar susu kot idung dia mcm tersumbat dan cant breathe.. Aku cepat2 capai alat sedut hingus baby n sedut all the muntah lepas tu dia jerit sekuat2 hati mcm lega dpt brnafas.. Tu jugak punca aku berani pam benda tu dlm hidung ezra sampi skrg.. Mmg ada momy yg xberani guna dan aku berani.. Sebab benda tu selamatkn nyawa ank aku.. Lps tu aku nangis sebab takut sgt2... 

3. ANGIN PASANG
Then cukup 44 hari aku balik umah sendiri sebelum blk kg abiskan cuti kat umh mak aku.. Petang sampai..malam ok.. Esoknya tengahhari ezra menangis mcm org gila...mcm kena rasuk.. Dia menangis sampai aku menangis skali.. Aku baca mcm2 surah samapi dia tido.. Bila petang dia bgn dia ok.. Esoknya pun sama.. Nangis lg sampai aku da nk bawak g spital.. Aie blk bwk air anugerah sbb kiteorg tkut ezra ter "tegur".. Sapu la kat ubun2 segala.. Pastu call mak, mak soh tgk telur dia.. Dan aku tgk telur dia bengkak sebelah.. And yes.. Angin pasang.. Allahuakhbar... Dugaan lg.. So mak suruh bunjutkan lada hitam dan tuam kat telur dia.. Berkesan la sementara nak blk kg.. Sampai kg terus bawak pegi berubat dekat pakcik kat kg aku tu.. 3 pagi pegi mengurut..masa first day ezra nangis teruk sgt.. Sampai hari ke 3 alhamdulillah ok.. Tp syarat dia xbole bg ezra nangis teruk2 nnt datang blk sakit tu..ok jagala kiteorg si ezra ni dgn hati2..dua mnggu lepas tu time cucuk 2 bulan.. Apa lagi melalak sekuat2 hati smapai demam.. Pastu satu petang tu dia menangis lg..kaw kaw pny nangis smpi masa tu mak pun nangis tgk dia..apatah lg aku.. Nak bwk pegi umh pakcik yg urut aritu tp kbeltulan hari tu umah dia ada kenduri kahwin..anak dia..xkan nak pegi bberubat pulak.. Buntu kami ank beranak.. Pastu teringat pakngah.. Dia penah bawak ank pakuda berubat angin pasang ni gak.. Kat area kemunting sana.. So pegi la cari umh pakcik tu.. Sampai pakcik tu kata kena bawak jarum air ngn daun terung pungaq.. Hadoii mana nak cari kan.. Soh abah cari..pusing2 kampung Alhamdulillah jumpa... Pegi umh pakcik tu dia bacakn surah kat daun tu tujuh helai.. Pastu dia soh bawak balik dan tuamkan kat telur ezra tujuh ahri berturut..sehari sehelai daun.. Alhamdulillah hari ketujuh memang ok.. Hari ketujuh gak kami berangkat blk kl..seminggu sbelum stat keje balik..

4. PNUEMONIA

Lepas seme ok.. Aku stat keje.. Dalam sebulan ezra start selesema.. Pastu demam terus suhu cecah 40°c.. Pastu batuk teruk sgt smpi lain macam pernafasan dia.. Bawak pegi emergency ppum - warded. Pnuemonia.. Jangkitan kuman kat paru2... Ya Allah sedihnya aku tengok ezra masa tu..wayar sana sini.. 8 jam sekali kena amik gas lepas tu kena sedut kahak..menangis melalak.. Bengkak mata ezra bengkak lg hati aku nak hadap..Sayu hati aku tengok..tapi kena tabah.. 5 hari warded pastu ok.. Discharge dengan arahan utk still bawak g nearest clinic utk follow up..

5. RSV.

Dua minggu lepas discharge.. Sekali lagi demam.. Kali ni ezra batuk kahak sampi sejuk2 tangan dia.. Aku panik bawak skali lg pegi ppum.. Doktor ckp pernafasan dia sgt worst time tu.. Aku punya susah hati.. Duduk dalam ward pemantaun rapi..wayar sana sini lagi.. Menangis lg hati aku..hari ke dua warded doktor sahkan kena virus RSV. Gugel la apa benda tu.. Dan kami dikuarantin.. Sedih. Kena lg gas.kena lg sedut kahak. 6 jam sekali..ezra mcm xsempat nak rest melalak lg.. Lagi..dan lagi.. Aku mampu lari jauh2 je xnk dengaq suara dia meronta2 bila wayar kena sumbat dalam hidung dalam tekak..Allahu rabbi.. Tuhan je yang tahu perasaan aku masa tu.. sumpah aku rasa down gila bila ezra warded kali ke dua.. Lepas 10 hari warded alhamdulillah ezra discharged. Tapi still kena datang jumpa prof anna utk pemantauan.. Masa first time pegi prof anna soh try antibiotik apa ntah nama dia utk tempoh 2 minggu non stop. Alhamdulillah antibiotik tu serasi dengan ezra..till today 22/7/2015 selesema ada tapi sikit je..batuk xde dah..

6. KAKI TANGAN MULUT (HMFD)

Yup. selepas sebulan lebih ezra kena rsv..ingat dah ok la..lepas dari segala penyakit kan..nononono..sekali lagi kami kena uji..ezra kena kaki tangan mulut pulak. abis mulut naik kudis, badan kaki tangan naik kudis and bintik2.. masa tu doc tak de bagi ubat apa2 melainkan kuarantin kat umah takut berjangkit ngan orang lain.. and yes momy la yang bercuti free..-free tak free la jugak abis cuti momy kan...huhuhuhu- Sepuluh hari lagi momy cuti Alhamdulillah ezra recover dengan cepat.. selalunya 2 minggu baru ok tapi ezra recover cepat.. 

7. CAMPAK (CHIKEN POX)
Hahahaha. Tak lawak ok. 12 hari baik HMFD kena pulak demam campak.. Ya Allah.. nasib la tak naik teruk.. naik bintik2 ruam kat seluruh bada.. cuma pakaikan calamine losyen tu je kat ezra..hehehe lepas seminggu alhamdulillah sihat..

And sampai harini dah hampir sebulan.. Alhamdulillah things went well..

Ya Allah Ya Tuhanku.. berhentilah menguji anakku..
Kau balikkanlah sakitnya padaku..
Sesungguhnya Engkau maha mendengar..

Buat ezra sayang..
Momy minta maaf sebab ezra selalu sakit.. tapi jangan risau.. kalau orang nak meluat ngan momy sebab selalu ponteng keje momy tak heran apatah lagi berkudis. Yang penting anak momy sihat.. Momy akan sentiasa ada dengan ezra ok!!

Huh!
Panjang kan kisah sakit ezra.

Tu je nak cite.
k.bye.

No comments:

Post a Comment